lørdag den 5. marts 2016

Snickerskage

Tak til Niels for at indføre denne kage i mit repertoire. Jeg har justeret lidt på den oprindelig opskrift så her er min version.

Bunden

4 dl sukker
200 g smør
3 æg
4 dl mel
1,5 tsk bagepulver
250 g peanuts

Karamel

1,5 dl lys sirup
1,5 dl fløde
50 g sukker
2 tsk vanillesukker
3 spsk kakao

Overtræk
200 g chokolade
50 g smør

Fremgangsmåde:
Til bunden piskes smør og sukker lyst og luftigt. Pisk æggene i et af gangen. Bland mel og bagepulver og vend det i dejen. Hæld dejen op i en smurt form, ca 25x35 cm. Glat dejen ud og fordel peanuts ovenpå.

Badested 200 grader, i 15-25 min på midterste rille i ovnen. Tiden afhænger af din ovn. Kagen har fået nok når der ikke følger dej med når kagen stikkes med en kødnål eller strikkepind.

Mens kagen bager laves karamellen. Kom alle ingredienserne i en kasserolle og lad det koge ved svag varme i ca 8 min. Karamellen er ret tynd når den er varm,  men bliver tyk når den køler. Test evt tykkelsen ved at tage en smule op på en kold ske eller tallerken. Lad bund og karamel køle lidt af,  men pas på at karamellen ikke bliver for stiv til at hælde ud over kagen. Når kage og karamel har en passende temperatur fordeles karamellen over kagen.

Når kagen med karamel er blevet helt kold kan den overtrækkes med chokolade. Smelt chokolade og smør og held det over kagen.

Når chokoladen er stivnet kan kagen serveres :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar